Mässor

 Att gå på mässa eller ställa ut på mässa är alltid lika spännande. Det beror vad du vill åstadkomma som företagare. Behöver du nya idéer som företagare, nya samarbetspartners eller du är nyfiken på att se hur och vad dina konkurrenter har för produkter. Har du en ny produkt som behöver visas upp, inköpare ska se vad du kan erbjuda eller du behöver råd. Då är en mässa en god idé att gå eller ställa ut på. Du skapar ett otroligt stort nätverk hur som helst.
Estra hjälper dig att hitta verktygen som du kan tänkas behöva inför en utställning på en mässa så att rätt säljteknik. För det gäller att planera sin mässa väl och att sätta tydliga mål för mässnärvaro.
Här kommer några tips:
Montern – Börja med att fundera över hur din monter ska se ut. Vilket material och möbler du kan tänkas behöva i montern? De bästa montrarna är inte alltid de mest påkostade utan det är de montrarna som där det har tänkts till. En bra monter lockar helt enkelt besökare. Besökaren ska kunna stå på långt håll och bli intresserad av att gå fram till montern. När besökaren närmar sig montern måste det tydligt framgå tydligt vilken produkt du marknadsför.
Ett tips är att försöka ta bort allting som kan uppleva som ett hinder för att ta steget in i din monter. Trånga utrymmen och kanter på golvet är exempel på sådana hinder. Tänk även på att inte göra montern för plottrig, utan håll den ren med ett budskap till besökaren.
En riktigt bra monter visar också vad jag som besökare får ut av använda era produkter eller tjänster.
Bemanningen – Det bästa är om tura om att ha huvudansvaret i montern undertvå tretimmarpass. Därför att det alla ide att fråga om hjälp av någon nära vän eller någon från familjen om du är ensamföretagare. Det är jobbigt att stå upp en hel dag och vara på alerten. Gör ett tidschema där ni bestämmer när och vem som tar paus och lunch och så vidare.
Använd bekväma skor!

forts Mässor

Marknadsföring – Viktigt är att planera din marknadsföring ordentligt. Du kan skapa uppmärksamhet i media genom att till exempel skriva pressmeddelande och skicka ut till lokaltidningarna. Nischade kanaler ger oftast bäst genomslag, speciellt för lokala företag.
Det som blir mer och mer viktigt är att använda sig av sociala medier. Före mässan kan du sprida budskap om att du kommer delta på mässan och om det är någon speciellt med dina kunder som bara kommer att uppleva på plats. Som till exempel att ”kom och träffa formgivaren som har designat min produkt”.
På själva mässan kan du sprida bilder och filmer som visar vad som händer på mässgolvet eller kanske ha en tävling för besökarna. Att det till exempel ”lägg upp din roligaste bild på produkten”. Efter mässan kan du fortsätta prata med dina besökare på sociala medier om vad som hände på mässan och hur du följer upp. Att ni till exempel ”följer med din produkt hem till sin nya ägare” med mera.
Målsättning – Sätt alltid upp mål så att du vet om du nådde fram hela vägen eller inte. Målet kan vara att du vill sälja 50 produkter eller få in 50 orders. Eller säljer du tjänster vill du ha delat ut 50 visitkort. En del vill dra in mejladresser eller hitta deltagare i en tävling. Det är bara din fantasi som sätter käppar i hjulet för dig.
Kundkontakten efteråt – Det är mycket viktigt att du skriver ner alla kontaktuppgifter från dina besökare som vill bli kontaktade och att du i så fall hör av dig till dessa inom 14 dagar efter mässan. Om du har fått visitkort av besökare bör du kontakta dem direkt efter mässan. Om du planerar i god tid, visar stort engagemang och följer upp försäljningsmålen, ökar dina chanser att göra succé på mässan.
Vi på Estra kan hjälpa dig inför, under och efter en mässa!

Gyllene regler vid en mässa!

De nio gyllene reglerna för en lyckad mässa!
Visa kompetens! Om du tillexempel gör reklam för att din produkt är miljöanpassad så måsta alla som jobbar i montern förklara hur och på vilket sätt om det skulle komma frågor om det av besökarna till montern. Välj alltså mässmedhjälpare med omsorg om du inte gör allt jobb själv, det kan behövas både bredd och djup.
Mat och dryck! Måste du dricka vatten, kaffe eller något annat, gå helst utanför montern. Framför allt ät aldrig i montern, inte ens tuggummi. Ser mycket otrevligt ut.
Stå rakt upp! Stå och inte häng på ett bord eller luta dig inte mot saker i montern. Häng inte över borden. Det verkar kanske överdrivet, men det spelar roll.
Visa intresse! Visa intresse för besökarna och prata med dem. Så stå inte och småprata med varandra. Och håll blicken riktad mot besökarna.
Pitcha ditt budskap! Stå gärna utanför montern och visa upp produkten för besökarna men var inte för påstridig. För då är risken att besökaren backar.
Mobilen ska inte synas! Står du med din mobil och pratar eller håller på med något annat så vågar inte besökaren komma fram. Även om det är ont om besökare så låt mobilen ligga kvar i fickan. Du kan råka missa någon som passerar.
Var schysst! Tala inte illa om dina konkurrenter eller andra företag på mässan. Det kan sluta illa för du vet aldrig vem du pratar med.
Paus! Behöver du ta en paus, äta eller gå på toaletten. Prata ihop dig med din grannmonter så kan ni kanske hjälpa varandra. Lämna aldrig montern obemannad!
Ägodelar! Personliga ägodelar ska alltid gömmas undan i ett skåp eller byrå, gärna låsbart. Det går inte lite på besökarna och du kan aldrig ha 100 % koll på dina personliga ägodelar hela tiden.